If your righteousness is not greater than that of the teachers of the Law and the Pharisees, you will not enter the Kingdom of Heaven.” First of all, the term righteousness is not used in the Holy Scriptures in a legal sense (giving to others what is rightfully theirs), but in the sense of the fulfillment of God’s plan of salvation. The righteousness of the teachers of the Law and the Pharisees was marked by the game of self-interest, by the honors due to merit, by the right elTo have for what one did, the result of practicing the Law. Jesus commands His disciples to recognize mercy, to give themsves as a gift of salvation for others, to discover the other as a child of God and, therefore, a brother or sister in the same homeland, in the same faith and in the same mission.
In the righteousness of the Pharisees and teachers of the Law, there was no room for the poor, prostitutes, the sick, those possessed by the devil, tax collectors, etc. Everyone was marginalized. Intellectuals, the rich, the healthy, the “family” men, these were the ones who enjoyed the best places, were flattered and considered children of God. Jesus did not value people’s sins, but sinful, suffering and marginalized people; He not only healed them and freed them from the evil one, but also proclaimed the Gospel to them. He was concerned about each person, looked at each one, entered into their reality, felt with them, saw them internally and with love, knew them deeply and knew their importance before the Father.
The disciples were formed and continue to be instructed to this day in the discovery of human beings regarding their reality as the work of God’s hands and in need of eternal communion with the Father. This is why a Christian will never mistreat another, even if he is a “foreigner”, a pagan, someone who does not know the truth or even a persecutor of the Christian faith; he should not, for any reason, kill someone, get angry with them, call them a scoundrel or a fool. In other words, one should not, for anything in this world, treat someone badly, disrespecting them, devaluing them, or ridiculing them, because all of this indicates a kind of murder, a destruction of the person.
Above all, the disciple must be attentive to others, through charity, which springs from a converted heart, marked by the Word of God and formed at the feet of Jesus Christ, totally turned toward Him and resolutely surrendered to the will of the Father. Someone completely aware of the beauty of being a true disciple of Jesus, of being a child of God, of launching oneself into the same saving mission as Jesus, offering one's life as a true gift. Attitudes such as anger, hatred, envy, intolerance, revenge, indifference, contempt, discrimination, humiliation, and labeling of others are abominable in the eyes of the Lord and lead to the eternal condemnation of those who practice them. Authentic disciples are those who, every day, at all times, seek to identify with their Master in the goodness that constitutes Him.
Se a vossa justiça não for maior que a justiça dos mestres da Lei e dos fariseus, vós não entrareis no Reino dos Céus”. Antes de tudo, o termo justiça não é empregado na Sagrada Escritura em sentido jurídico (dar ao outro o que lhe é de direito), mas no sentido da realização do plano salvífico de Deus. A justiça dos doutores da Lei e dos fariseus era marcada pelo jogo de interesse pessoal, pelas honras devidas ao mérito, pelo direito de se ter pelo que se fez, resultado da prática da Lei. Aos Seus discípulos, Jesus ordena o reconhecimento da misericórdia, a entrega de si mesmo como dom de salvação para o outro, a descoberta do outro como filho de Deus e, portanto, irmão na mesma pátria, na mesma fé e na missão.
Na justiça dos fariseus e doutores da Lei, não havia espaço para os pobres, as prostitutas, os doentes, os possuídos pelo demônio, os cobradores de impostos etc. Todos eram marginalizados. Os intelectuais, os ricos, os sãos, os homens de “família”, esses sim, participavam dos melhores lugares, eram bajulados e considerados filhos de Deus. Jesus não valorizava os pecados das pessoas, mas as pessoas pecadoras, sofredoras e marginalizadas; Ele não somente curou-as e libertou-as do maligno, mas também para elas anunciou o Evangelho. Ele se preocupou com cada pessoa, olhou fixo em cada uma, entrou na realidade delas, sentiu com elas, viu-as interiormente e com amor, conheceu-as profundamente e soube da importância delas diante do Pai.
Os discípulos foram formados e continuam sendo instruídos até hoje na descoberta do ser humano quanto à sua realidade de obra das mãos de Deus e necessitado da comunhão eterna com o Pai. Daí porque um cristão jamais tratará mal um outro, mesmo que ele seja um “estrangeiro”, um pagão, um desconhecedor e até mesmo um perseguidor da fé crista; não deve, por motivo algum, matar alguém, encolerizar-se contra ele, chamá-lo de patife ou de tolo. Ou seja, não se deve, por nada neste mundo, tratar alguém mal, desrespeitando-o, desvalorizando-o e ridicularizando-o, pois tudo isso indica uma espécie de assassinato, uma destruição da pessoa.
O discípulo, acima de tudo, deve estar atento ao outro, mediante a caridade, que brota de um coração convertido, assinalado pela Palavra de Deus e formado aos pés de Jesus Cristo, totalmente voltado para Ele e, decididamente, entregue à vontade do Pai. Alguém completamente consciente da beleza de ser um verdadeiro discípulo ou uma verdadeira discípula de Jesus, de ser um filho de Deus, de lançar-se na mesma missão salvadora de Jesus, pondo sua vida como um verdadeiro dom. Atitudes, como raiva, ódio, inveja, intolerância, vingança, indiferença, desprezo, discriminação, humilhação e rotulação do outro são abomináveis aos olhos do Senhor e conduzem à condenação eterna de quem as pratica. Os autênticos discípulos são aqueles que, todos os dias, em todos os momentos, procuram identificar-se com Seu Mestre na bondade que O constitui.
Um forte e carinhoso abraço.
A strong and affectionate hug.
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