Jesus takes the initiative in calling. His way of acting reveals God’s freedom both in the act of creating and in His role in guiding history. No force forces God to do anything; He is free in Himself, that is, by essence. He Himself creates the project and prepares those who must put it into practice. When Jesus climbed the mountain, a sign of freedom, because in the open air, God always spoke in the Old Testament and now speaks through His Son, He manifests His project and calls, first of all, to Himself, that is, to be with Him, to live a deep friendship, to possess the richness of a profound spiritual and human intimacy, those He loves.
2. “... and they came to Him.” In truth, they could not resist Jesus’ invitation. Deep down, they, like all the people, were already in awe of HIM, they were enchanted by the way He taught, by His attitude toward those who suffered, by His liberating, caring and supportive dedication, something never seen before in Israel. They did not seek Jesus to be formed with Him, to become teachers, but they were chosen, called to a new life, permanently in the condition of disciples, to form the FOUNDATION and CORE of the New and Eternal Covenant. If in the Old Testament there were twelve tribes that constituted the people of God, now, on Jesus' initiative, to establish the messianic community of the New Covenant, twelve men were established, sinners, imperfect, but formed by Jesus and guided by the Holy Spirit, in order to be the foundation of the New People of God.
3. The list of Apostles presented by Mark places Peter at the beginning and Judas Iscariot at the end, in total opposition. Both were sinners, flawed, traitors, but completely different in the way they experienced life with Christ. Judas certainly never left his own dreams, he lived with Christ, but without converting, without changing his messianic-Jewish mentality. Peter also dreamed of the same messianic form, but even after betraying the Master, after a terrible desert in his soul, he knew how to review his concepts, his logic and, then, surrendering himself to the logic of Jesus, he was truly converted.
4. Jesus chooses imperfect men, Galileans, with the exception of Judas (Judea), men marked by their time, by personal suffering and by the pain of the people, who cry out for freedom and salvation. He empowers them, prepares them for the same mission of salvation, grants them his power, sends them to the same people and with the same words. The apostles become bearers of Christ (cristoforos = Christopher), light in the Light, to illuminate the world. He also calls you.
A big and affectionate hug
Jesus tem a iniciativa do chamado. Seu modo de ação revela a liberdade de Deus tanto no ato de criar quanto na sua atuação na condução da história. Nenhuma força obriga Deus a fazer algo, Ele é livre em si mesmo, isto é, por essência. Ele mesmo cria o projeto e prepara aqueles que devem pô-lo em prática. Quando Jesus subiu a montanha, sinal de liberdade, pois ao ar livre, Deus sempre falou no Antigo Testamento e agora fala por meio de seu Filho, manifesta seu projeto e chama, antes de tudo, para SI, isto é, para ficar com Ele, para viver uma profunda amizade, possuír a riqueza de uma profunda intimidade espiritual e humana, aqueles por Ele mesmo queridos.
2. "... e eles foram ter com ele". Na verdade, eles não resistiram o convite de Jesus. No fundo, eles, como todo o povo, já se admiravam DELE, estavam encantados com a forma dos seus ensinamentos, com sua atitude perante os sofredores, com sua dedicação libertadora, atenciosa e solidária jamais vistas em Israel. Eles não procuraram Jesus para se formarem com Ele, a fim de se tornarem mestres, mas foram escolhidos, chamados a uma vida nova, permanentemente na condição de discípulos, para formarem o FUNDAMENTO e NÚCLEO da Nova e Eterna Aliança. Se no A. T havia as doze tribos constituintes do povo de Deus, agora, por iniciativa de Jesus, para fundamentar a comunidade messiânica da Nova Aliança, estabelecem-se doze homens, pecadores, imperfeitos, mas formados por Jesus e guiados pelo Espírito Santo, a fim de serem alicerce do Novo Povo de Deus.
3. A lista dos Apóstolos apresentada por Mc coloca Pedro no início e Judas Iscariotes no final, em total oposição. Ambos pecadores, falhos, traidores, mas completamente diferentes na forma de experimentarem a vida com Cristo. Judas, certamente, nunca saiu dos seus próprios sonhos, viveu com Cristo, mas sem se converter, sem mudar sua mentalidade messiânico-judaica. Pedro também sonhava com a mesma forma messiânica, mas, mesmo traindo o Mestre, depois de um deserto terrível em sua alma, soube rever seus conceitos, sua lógica e, em seguida, entregar-se à lógica de Jesus, converteu-se verdadeiramente.
4. Jesus escolhe homens imperfeitos, galileus, exceção a Judas (Judeia), homens marcados pelo seu tempo, pelos sofrimentos pessoais e pela dor do povo, que grita por liberdade e salvação. Ele os capacita, prepara-os para a mesma missão de salvação, concede-lhes o seu poder, envia às mesmas pessoas e com as mesmas palavras. Os apóstolos se tornam portadores de Cristo (cristoforos = Cristóvão), luz na Luz, para iluminar o mundo. Ele também te chama.
Um forte e carinhoso abraço
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